zwani.com myspace graphic comments

Pendidikan Awal Anak-anak


Kami tidak menghantar anak kami yang pertama, Muhammad Saufihanif ke Tadika kerana kami ingin dia cuba belajar di rumah mulai usia 4 tahun. Suami saya telah membeli CDROM program perkembangan minda & pembelajaran di Singapura iaitu Jump Start Program dari Knowledge Adventure Inc. USA dan yang sangat bagus dan telah terjual melebihi 1 juta unit di seluruh dunia. Kami tidak jumpa CDROM tersebut di Malaysia (kami cuba mencarinya di Johor Bahru & Kuala Lumpur). Kami telah membeli 3 set yang meliputi Toddler, Nursery & Pre-Schooler yang kami dapati sangat berkesan(total dalam 8 keping CDRom). Ketiga-tiganya dianggarkan berharga kurang dari S$60 atau RM135 sahaja. Hampir setiap hari dia akan menghadap komputer di biliknya untuk mengikuti program ini (sehari dalam 3jam lamanya).

Saya telah memasang alat penapis pada skrin monitor kerana takut ada kesan pula pada matanya. Hasilnya, dia dapat mengenali kesemua huruf, warna, shape, nombor dan banyak sekali vocab Bahasa Inggeris termasuk banyak lagu-lagunya. Intonasi dan 'pronounciation' Bahasa Inggerisnya pun sangat bagus seolah-olah diajar oleh guru orang putih. Kami telah dapat menjimatkan banyak wang dari perlu menghantarnya ke Nursery yang mahal. Lagipun, CDRom itu masih boleh digunakan oleh adik-adiknya juga selepas ini dan mendapat impak yang sama. Jump Start program memang bagus dan sangat berkesan.

Bayangkan, baru 4 tahun setengah, dia dah tahu A for apple hingga ke Z, mengenal semua warna, nama dan sifat2 binatang dan bentuk geometri dalam Bahasa Inggeris serta boleh mengira dalam Bahasa Inggeris. Dia boleh faham dan mengira dari 1 hingga 100 dalam Bahasa Inggeris. Yang peliknya, dia mempelajarinya tanpa bantuan kami dan kami pula sangat jarang berbahasa Inggeris dengan dia selama ni. Dalam masa yang sama, kami banyak download dan guna software educational program & interactive game dari Internet. Yang paling digemarinya ialah Playhouse Disney interactive website yang saya anggap terbaik di cyberspace. Dari pemerhatian saya, impak IT adalah lebih menonjol dari kebanyakan tadika yang yurannya secara relatifnya adalah jauh lebih mahal. Ini dapat dibuktikan dari perbezaan yang ketara di antara anak kami itu berbanding rakan2 & sepupu2 sebaya yang ke Tadika ekslusif yang mahal. Pada pendapat kami, Tadika hanyalah mempunyai motif mencari untung sahaja berbanding mendidik. Kanak-kanak lebih banyak diberi peluang bermain dari belajar. di samping itu, terdapat juga risiko di mana anak2 mempelajari input yang tidak baik dari guru atau rakan-rakan sekelas tanpa disedari.

3 comments:

Bagusnya kak intan. Zura pun rasa kalau pergi tadika mahal-mahal belum menjamin anak-anak akan cepat belajar . javascript:void(0)
Publish Your Comment

September 28, 2007 at 8:05 PM  

bagusnye akak..saya pun berminat nak melatih anak saya daripada 1 tahun lagi dengan program itu. Boleh tak share maklumat alat bantu mengajar tersebut?..coz susah nak dapat di KL.boleh email saya kat fatihah1984@gmail.com.thanks

March 19, 2009 at 3:00 PM  

Отличная статья! большое спасибо автору за интересный материал. Удачи в развитии!!! :)
--
http://www.miriadafilms.ru/
[url=http://mpeg4.com.ru/index.shtml]Вестерны скачать[/url]

October 26, 2010 at 2:27 PM  

Newer Post Older Post Home

Read The Quran