zwani.com myspace graphic comments

Ada beberapa kriteria yang perlu diambil kira oleh ibubapa ketika membeli barangan mainan anak-anak. Antara kriteria itu ialah;


* Non Toksik
Ibu bapa perlu mengambil perhatian berat pada keselamatan barangan kanak-kanak dan ia sewajarnya non toksik. Bahan-bahan beracun ini boleh menyebabkan radiasi, kerosakan tisu kulit dan pada kes-kes teruk ia mungkin menyebabkan kecacatan anggota.

* Tidak Mudah Ditelan
Permainan-permainan yang kecil memudahkan kanak-kanka memakan atau sekadar memasukkannya ke dalam mulut. Hal ini sangat berbahaya dan ibubapa seharusnya mengelakkan daripada membeli barangan permainan yang kecil ini untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku.

* Pewarna
Sesetengah permainan menggunakan bahan pewarna tiruan. Ia mudah tanggal apabila terkena air ataupun dalam keadaan lembap. Ibubapa harus memastikan kanak-kanak tidak bermain dengan permainan sebegini.

* Tidak mudah pecah atau retak
Kebanyakn permainan yang tidak bermutu dan tidak melalui piawaian lazimnya medah pecah, retak dan sumbing kerana ia diperbuat daripada bahan murah. Sekiranya diberi pada kanak-kanak, ianya amatlah berbahaya.

1 comments:

Salam Puan,
Wah bagus lah blog ni.. macam macam informasi tentang penjagaan anak anak.. izinkan saya link blog puan di blog saya ya..

p/s: Comel comel anak anak tu di pagi raya.. siapa main gitar lagi tu..

November 2, 2007 at 9:22 AM  

Newer Post Older Post Home

Read The Quran