zwani.com myspace graphic comments

Makan Kismis Untuk Cantik

Jika kismis tidak termasuk dalam diet seharian kita, bermakna kita terlepas salah satu jenis makanan untuk mengekalkan kecantikan. Kismis antara antioksida yang paling baik kerana ia mengandungi "phytochemicals" dan agen penambahan zat besi dan potassium ke dalam diet kita. Kismis juga mengekalkan dua jenis serat iaitu larut dan tidak larut. Kismis bebas kolestrol, rendah sodium dan bebas lemak. Jika kita tidak menggemari kismis, kita bolehlah menggantikannya dengan buah prun kerana ia juga adalah makanan terbaik selepas kismis.

Jambu Batu Turunkan Kadar Kolestrol

Buah jambu batu berkhasiat membekalkan vitamin dan mineral kepada tubuh badan manusia. Ia juga mampu menurunkan kadar kolestrol sebanyak 18.8% dalam darah. Disyorkan pengambilannya setiap hari dalam jumlah yang mencukupi bagi memastikan khasiatnya. Jumlah yang disyorkan ialah 400gm sehari, iatu sebiji setengah selama empat minggu. Bagi sesiapa yang ingin menurunkan berat badan, jambu batu adalah pilihan yang sesuai untuk mendapatkan diet yang seimbang.


SOS TOMATO Kurangkan Risiko Kanser

Sos tomato adalah antara makanan pilihan ramai sebagai pelengkap hidangan. Sebenarnya, sos tomato mempunyai ramuan berkhasiat yang dipanggil lycopene. Lycopene berfungsi sebagai antioksida yang kuat sehingga mampu mengurangkan risiko kanser prostat, esophageal dan kanser payu dara. Lycopene juga adalah sejenis pigmen. Pigmen ini berfungsi untuk menjadikan buah tembikai dan tomato berwarna merah.Buah tomato bukan sahaja baik untuk kesihatan, tetapi ia juga baik untuk kulit.

0 comments:

Newer Post Older Post Home

Read The Quran