zwani.com myspace graphic comments

Berikut adalah petua-petua mudah untuk menjaga kesihatan agar tubuh sentiasa sihat. Petua asas ini mampu mengubah cara hidup kita.

Amalkan Sikap Optimistik
Pemikiran yang sihat selalunya menghasilkan badan yang sihat. Dengan mengamalkan sikap yang positif atau optimistik dalam kehidupan dapat meningkatkan kesihatan mental dan juga fizikal.

Kurangkan Pengambilan Lemak
Terlampau mengurangkan pengambilan lemak dalam pemakanan tidak digalakkan. Hadkan pengambilan makanan yang berlemak dalam pemakanan dan kurangkan makanan yang terlalu berminyak, daging berlemak dan juga makanan segera. Bukan menyingkirkan lemak.

Hentikan Tabiat Merokok
Merokok menyebabkan kanser paru-paru dan gejala penyakit lain. Sebolehnya kurangkan dan berhenti serta merta agar hidup terasa lebih b ermakna. Bukan itu sahaja, duit juga dapat dijimatkan tanpa perlu membeli rokok.

Pengambilan Air Secukupnya
Minum air yang secukupnya untuk membantu penghadaman, menghapuskan toksin, mengurangkan selera makan dan juga melembapkan kulit. Tabiat ini juga boleh menghindarkan penyakit barah pundi-pundi kencing bagi kaum lelaki.

Sentiasa Bergerak
Kita seharusnya melibatkan diri dengan kegiatan yang banyak menggerakkan anggota badan. Kekerapan kita bergerak bukan sahaja dapat membantu secara fizikal tetapi juga mampu untuk mengurangkan tekanan.

3 comments:

4 perkara yg lainnya, mcm dah selalu buat, cuma 1 je yg jadi masalah...HENTIKAN TABIAT MEROKOK...ada nak masukkan petua ke utk hentikan tabiat tu? Tentu INTAN AKAN CARIKAN PETUANYA..X GITU INTAN?

November 11, 2007 at 12:50 PM  

Insya Allah...saya akan usahakan. Tapi kalau saya dah cuba carikan petua, jgn pulan Azlan tak cuba ya...

November 11, 2007 at 6:48 PM  

Yah yah yah.. kasawari cuba berjogging.. eh eh eh.. kasut pulak tertanggal.. he he

BEEP BEEP

November 16, 2007 at 2:41 PM  

Newer Post Older Post Home

Read The Quran