zwani.com myspace graphic comments

Kek Coklat Lagiii

Selasa (3 Jun 2008)..Intan meluangkan masa untuk membuat kek coklat.. Haritu buat kek coklat kukus.. Kali ni buat kek coklat bakar pulak.. Saje je buat.. Kalau ada orang datang rumah, sekurang-kurangnya ada kek yang dapat dihidangkan. Tapi selalunya emak ayah Intan yang datang sebab nak tengok cucu-cucu mereka.. Tepat sekali..dalam 3 jam lepas kek tu siap, emak ayah dan 2 orang adik Intan datang rumah.. Dapatlah mereka menjamu selera dengan kek coklat moist tu..Dapat pujian lagii..hehehe. Resepinya Intan dapat daripada member blogger Azura.. Dia dapat resepi ni pulak kat myresepi.



Kek Coklat Moist

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 cawan gula halus
4 biji telur gred A
250g buttercup
2 sudu kecil esen vanilla
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas

Cara-caranya:
  • Masukkan serbuk koko, gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dengan api yang kecil sambil dikacau rata dan ketepikan.
  • Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukkan telur sebiji-sebiji, vanilla, digaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 kali baru masukkan tepung diselang-selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata
  • Masukkan dalam loyang 9X9 inci dan dibakar selama 1 jam pada suhu 180darjah.
  • Untuk moistnya, satukan 100g coklat masakan, 1 sudu besar susu pekat manis dan 3 sudu besar air panas. Cairkan secara double boiler hingga pekat dan hiaskan ikut suka..

3 comments:

Salam utk akak dan keluarga.

Nanti bila aku dah kawen., kompom aku suh bini aku amek resepi kat sini.

Kompon gemuk aku pas kawen nanti. hahahah.. tapi kalau amek saje, tapi tak masak, tak jadik jugak!

:p~
Kreuger®

June 4, 2008 at 10:03 PM  

teliurrrrrrrrrr nyer...

June 5, 2008 at 2:12 AM  

re Azman:

kalau nak suruh wife rajin masak..kena suruh dia tgk blog2 yg byk resepi..confirm dia geram dan akan rajin..mcm akak juge.. hehehe

re kelat:

kesiannya kelat..meh la dtg sini..

June 7, 2008 at 4:29 PM  

Newer Post Older Post Home

Read The Quran