zwani.com myspace graphic comments

Kad Raya

Terima kasih kepada teman-teman yang memberi kad ucapan kreatif2 ni..Maaflah sebab Intan tak sempat nak buat kad ucapan istimewa utk teman2..Ingatan dari teman2 amat Intan hargai..Terima kasih sekali lagi.. Semoga Aidilfitri ini memberi kebahagiaan buat semua teman2 Intan di luar sana..





Kad raya dari Azza




Kad raya dari Kak Eyna



Kad raya dari Alin



Kad raya dari Linn







Kad dan duit raya dari Akak




Kad raya dari Mocci

puase

Kad raya dari Azman@Kreuger

Tag Dari Kak Zanie

Tag From Hazila
Kak Zanie ni, dalam sibuk2 membuat persiapan raya, sempat lagi nak tag kite ni.. Takpelah, nasib baik Intan murah hati sikit malam ni.. Cuba luangkan masa utk jawab tag dari Kak Zanie. Takut kalau dibiarkan, jadi pekasam pulak tag ni..


1. Nama Timangan;

Ahli keluarga dan saudara-mara serta teman2 panggil Intan. Anak2 sedara panggil Mak Long sebab Intan dan suami, dua2 anak sulong..

2. Saya Seorang Yang;
  • Peramah juga bila dah kenal
  • Suka buat kerja cepat2 tapi cermat
  • Cepat terasa hati
  • Cepat marah serta cepat juga redanya
  • Sekarang ni suka mencuba resepi..lebih2 lagi resepi kek
  • Suka tgk suami, anak2 dan keluarga makan kek hasil buatan tangan sendiri...betul2 rasa puas hati dan gembira sgt. Sebab sebelum ni, kek semua dibeli. Skrg, dah takde beli2 lagi..
Cukup kot, arahan takde cakap pun nak berapa..

3. Insan2 Teristimewa;

Suami, ahli keluarga (emak,ayah,anak2,adik2) serta rakan2 di alam cyber yg sentiasa dekat di hati..

4. Makanan kegemaran;

Suka makan apa saje..lebih2 lagi mee bandung emak Intan buat.. nyum2

5. Favourite colour;

Biru, coklat..

6. Favourite Song;

Kau Merubah Segalanya, Pelangi Petang, Untukmu Ibu

7. Benda Yang Membuat Anda Stress;
  • Bila anak tak dengar cakap
  • Bila anak asyik bergaduh..mula2 main2 pastu betul2 (ishhh, geram betul laaa)
  • Bila tunggu sesuatu macam tunggu buah yg tak gugur2
  • Bila kena tipu ( sakitnya hati)
  • Bila orang tak hormat kite
  • Bila ada pemandu yang kurang ajar di jalan raya..
  • Lastly, hehehe...bila ada perselisihan faham dgn Mr. Hubby..tapi, selalunya sesiapa yg rasa bersalah, cepat2 akan minta maaf...pastu hilanglah stress..
8. 3 benda dalam wallet;

  • IC
  • Lesen memandu
  • Duit
9. Kali Terakhir Nangis Beriya-iya;

Masa keguguran.. (sedih sgt masa tu, hanya Alllah saje yg tahu betapa sedihnya hati..masa tu rasa macam dah tak jejak di dunia nyata..rasa kosong jiwa ni)


Ok ya Kak Zanie..harap Kak Zanie berpuas-hati dengan jawapan saya ni.. Nampaknya saya tak panjangkan tag ni ya sebab rasanya masing2 sibuk membuat persiapan raya.




My Picture

Sebenarnya, dah lama Intan dapat foto comel dari Kak Zanie ni. Tapi, keadaan dan masa betul2 membuatkan Intan tak sempat nak masukkan dlm blog. Banyak kali juga Kak Zanie ingatkan Intan tentang foto Salam Ukhwah ini, tapi Intan tetap tak sempat2 nak masukkan. Malam ni, Intan cuba luangkan masa utk masukkan foto comel Salam Ukhwah Kak Zanie. Maaf ya Kak Zanie atas kelewatan Intan ni..




Myspace Friendship Graphics Quotes

Terima kasih Nur..Nur selalu ingat kat akak.. Sayang Nur.. Raya nanti, jangan lupa dtg rumah ya. Bukannya jauh pun rumah kita ni..Jalan kaki pun boleh sampai.. hehe (tu pun kalau larat la).

Akak minta maaf ya Nur. Akak tak tau la, masalah apa dah menimpa pc akak ni. Akak still tak boleh berkata2 kat shoutmix yang Nur buat khas utk akak tu. Dah banyak kali akak taip, pastu akak send tapi setiap kali tu juga shoutmix tu akan hilang. Bila di refresh semula blog Nur tu, pesanan akak tak keluar pun.. Bila akak taip lagi, perkara yang sama tetap berlaku. Apa pun, akak akan sering berkunjung ke blog Nur tu.. Walaupun susah utk akak meninggalkan jejak selain dengan cara meninggalkan komen..




Terima kasih Kak Eyna atas pemberian yang sungguh bermakna ni.. Kita bukan sahaja sudah menjadi kawan.. bahkan sebelum berkawan, kita adalah jiran. Jiran yang tidak kenal antara satu sama lain tetapi internetlah yang mengenalkan kita. Jarak rumah kita yang dekat akan memudahkan kita terus berkawan selama-lamanya.. Insya Allah..

Pemberian ni juga Intan nak panjangkan.. Nak bagi kepada kawan2 blogger di luar sana..

Azza
Azman@Kreuger
Cikgu Mala
Eiba
Riezanie

Sebenarnya, Intan nak bagi kat semua kawan2 tapi tak larat nak taip satu2.. So, kepada kawan2..sudi2lah ambil ya..Semoga persahabatan yang terjalin akan terus berkekalan..


AMALKAN PETUA UNTUK MENGATASI MASALAH ANAK-ANAK KITA

Untuk menangani anak nakal.Doa memainkan peranan penting dalam pembentukan sebuah keluarga bahagia dan baiti jannati. Sebagai ibu bapa kita perlu sentiasa mendoakan kesejahteraan anak.

Semua kata-kata, keyakinan, doa, harapan dan impian ibu bapa adalah sebenarnya doa dan akan terkesan ke dalam jiwa anak. Doa mestilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara kita membentuk peribadi anak.

1.selalu amalkan baca 'Ya Latif' sebanyak 7 kali dan dihembuskan kat kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur...

2.kita kena sabar bebanyak...pendekatan moden sekarang ialah jgn menangan anak...tapi slow talk dan pujuk lebih baik disamping byk berdoa pada Allah mintak dilembutkan hatinya

3. bangun pagi..peluk anak sebyk 3x. usapkan kepala & berselawat sambil berniat di dlm hati
(bergantung pd niat kita utk si anak)

4. baca al-fatihah,lbaca surah taha ayat 1-5..dan kemudian baca doa NABi DAUD sebyk 3x
"YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA)..SEBAGAIMANA ENGKAU
LEMBUTKAn NABI DAUD AKAN BESI" dan hembuskan makanan/minuman atau kalo
anak masih menyusu..hembuskan pd susu.

5. Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19, surah as-Syura bermaksud: “Allah Maha Lembut kepada hamba-Nya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”

Sebaiknya dibaca selepas Subuh iaitu dibaca pada pada air pada semua botol air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.

6.Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”

Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Semua ini insya-Allah adalah doa pelembut hati.

Begitu juga, Surah Toha ayat 1-8, surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah dibaca dalam kegiatan lain seperti ketika menemani anak menelaah buku dan membaca al-Quran.

7. Bagi ibu yang bercita-cita mendapat zuriat yang baik, elok amalkan ayat 38, Surah Ali-Imran iaitu doa Nabi Zakaria bermaksud: “Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhan-Nya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.”

8.Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan ketika anak baru lelap kerap saya amalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.

9.Selepas solat lima waktu, saya mengamalkan doa daripada ayat 74, Surah al-Furqan bermaksud: “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang yang (mahu) bertakwa.”

Ayat 40, Surah Ibrahim bermaksud: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”

Jadikanlah doa cara berkesan membentuk peribadi anak-anak. Doa itu senjata mukmin.



Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan

anak2 bergaduh
- Surah Al Baqarah - Ayat 102

Anak2 pandai belajar
- Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79

Anak2 lembut hati/ elak panas baran
- Surah Al Anbiyaa - Ayat 69, Surah Al Hasyr - Ayat 22-24

Anak2 malas sekolah
- Surah Toha ayat 1-5

Bg anak2 yg suka keluar malam
- Surah Ar Ruum Ayat 31. Baca 33x


Sumber di kreditkan kepada Cikgu Mala

Kad Raya Dari Nur

Salam teman-teman di luar sana. Lama betul rasanya Intan tak update blog.. Kalau update pun cuma tempek kad raya, award dan jwb tag.. Maaflah sebab sejak kebelakangan ni Intan betul2 bz. Baby pulak tak sihat. Dia demam, buang2 air dan muntah. Doakan agar baby Intan cepat sembuh ya. Sedih bila tgk anak kecik muntah2. Dah la demam..

Kad raya ni pun dah lama Intan dapat. Harini curik masa kejap gantung kat blog..Terima kasih atas ingatan Nur..



Ini juga adalah hadiah dari Nur...

Friendship Quotes Glitter Graphics

Bunga Pemberian Eiba

Terima kasih Eiba sebab bagi bunga yang bersinar-sinar kat Intan.. dah berapa hari lepas dapat bunga ni tapi baru hari ni sempat tempek kat blog.. Ermm, bulan puasa ni rutin harian betul2 lari tak macam selalu. Masa utk internet betul2 kurang.. Jadi, yg bagi award pun makan masa utk Intan tempek kat sini.. Lagilah, yang bagi tag.. Bila agaknya dapat di settlekan.. Insya Allah, ada kelapangan nanti.. Intan akan jelaskan hutang-piutang tu ehh.. Harap dapatlah dimaafkan ya wahai teman2..

Myspace Comments

Bunga ni Intan nak dedikasikan kepada teman2 tersayang yang tak pernah bersua muka tetapi erat bagaikan sentiasa di depan mata.. Walaupun mungkin ada yang dah dapat bunga ni.. Tapi bunga ni adalah pemberian dari Intan pula..

Award From Azza


Terima kasih banyak2 Azza.. I love your blog too..

Tag dari Kreuger

Rancak betul Intan dapat tag..Yang mane mampu di settlekan, dapatlah Intan selesaikan.. Yang mana tak mampu di selesaikan, Intan memohon jutaan maaf dari teman2 ya. Memang ada tag yang tak dapat Intan selesaikan.. Bukan sengaja, tapi keadaan dan waktu yang tak mengizinkan Intan.

Sekarang, Intan sudah bergelar ibu kepada 3 orang anak lelaki.. Walaupun cuma surirumah sepenuh masa, tapi banyak kerja Intan kat rumah ni.. Celik mata je, terus start keje sampailah malam hari, bila time nak tido.. kerja terus walaupun hanya di dalam rumah sendiri dan tanpa gaji..kerja tetap kerja..Dan kerja Intan itu adalah merupakan tanggungjawab kepada suami dan anak2.. Tu sebabnya Intan kurang masa utk lama2 beronline.. Jadi, tag2 yang mampu dijawab aje, dapat Intan jawab.. Harap teman2 di luar sana berpuas hati dengan penerangan panjang lebar Intan ni serta dapat memaafkan kelemahan diri Intan..

Tag kali ni datang dari seorang blogger yang setia berkunjung ke blog Intan walaupun Intan jarang2 berkunjung ke blognya..Blogger ni juga selalu memuji dan memandang tinggi diri Intan yang serba-serbi kurang ni..Terima kasih Azman@Kreuger kerana sering ke sini dan sering memandang akak sebagai seorang ibu penyayang..Maaf ya kerana lambat menjawab tag ni sbb tag ni panjang sangat..

Tagnya memerlukan jawapan mengenai diri Intan..

1) What is the most important thing in your life?
Mencari keredhaan Allah..

2) What is the last thing that you bought with your own money?
Barangan dapur...biasalah, orang pompuan..

3) Where do you wish to get married?
Ala, benda dah lepas laa..Soalan tak sesuai dgn akak...

4) How old do you think you will be permanently owned by your love?
Insya Allah, sehingga ke hujung nyawa..

5) Are you in love?
Sure, CINTA pada ALLAH, CINTA pada NABI dan CINTA pada suami tersayang.

6) Where was the last restaurant you had dinner?
Alamak, tak ingat laa.. Selalu bungkus bawak balik je...Nama Restoran yang dekat dgn rumah ni, tak ingat pulak Restoran apa namanya..SORRY!
7) Name the latest book that you bought? hehe, buku resepi..tak yah bagitau la nama buku tu..buku resepi murah2 jekk..

8) What is your full name?
Masya ALLAH...full name pun nak tau juga ke? Ermm, ingatkan nak rahsia..tapi, kenalah jujur dgn Azman kan.. Nama penuh akak ikut surat beranak& IC ialah Sabreena binti Sahip.. pelik ke mcmmane boleh timbul Intan.. masa akak kecik2 dulu, selalu nangis je..so,org tua2 suruh tukar nama panggilan. Sejak tu dipanggil INTAN..

9) Do you prefer your mother or father?
Sebenarnya, kedua2nya sekali...Tapi, apapun yang utama mestilah ibu sebab ibulah yang mengandung dan melahirkan kita..

10) Name a person that you really wish to meet in real life for the first time.
Nabi Muhammad S.A.W

11) Christina or Britney?
ermm, susah la nak jawab sbb akak tak minat artis2 barat ni..seksi sgt..

12) Do you do your own laundry?
Yup, of course..hehe, semuanya masuk dlm wash machine..tekan suis..mesin tu buat keje dari awal sampai akhir..pastu, dia berbunyi kasi tau dah siap utk dijemur..

13) The most exciting place you want to go?
Tak terfikir pulak nak ke luar negara.. Sebab kat dalam negara belum habis pergi..Teringin nak pergi Langkawi.. Agak2 Azman boleh sponsor??

14) Hugs or kisses?
Ishh..soalan sensitif la...Malulah nak jawab..hehehe, tapi sebagai isteri of coure nak kedua2nya dari suami tersayang dan of course bukan di khalayak ramai.. Ishh, apa punya soalan entahhh..

15) Point out 5 things about the person who tagged you.
i) Setia mengunjungi blog akak..Akak selalu rasa terharu
ii) Jujur dalam bercerita kisah kehidupannya..
iii) Rasanya Azman ni sporting orangnya & suka berterus-terang
iv) Apa lagi pasal Azman ni...oh ya, selalu tension kat tempat kerja..
v) lastly...Tak sabar nak mengakhiri zaman solonya..hehehe, jgn mare ehh,nnti kena jual..

16) 8 things I am passionate about:
haahhh?? tak nak jawablah soalan ni...nak jwb atau tak nak, tu hak akak kannn..

17) 8 things I say too often:

1) YA ALLAH!
2) Saufiiii
3) Shafiqqq
4) Jangan bisingggg
5) Shahir tidoooo
6) Cuba jadi budak baik
7) Dengar cakap ibu niiii
8) Abanggg! tengok Saufi nii

18) 8 books I’ve read recently:

Sekarang ni tak terbaca buku2.. Dulu masa sekolah2, selalulah baca buku2..Sekarang selalu baca majalah je..

19) 10 songs I could listen to over and over again:

1) Kau Merubah Segalanya ~ Fauziah Latiff
2) Gubahan Rindu Puisi Syahdu ~ Fauziah Latiff
3) Aku Masih Seperti Dulu ~ Fauziah Latiff
4) Salam Terakhir ~ Allahyarham Sudirman Hj. Arshad
5) Pelangi Petang ~ Allahyarham Sudirman Hj. Arshad
6) Purnama Merindu ~ Datuk Siti Nurhaliza
7) Untukmu Ibu ~ Exist
8) Kesilapan Keegoanmu ~ Datuk Siti Nurhaliza
9) Intan ku kesepian ~ Wings
10) Masih Aku Terasa ~ Gersang

20) 8 things I learned last year:

1) Belajar buat blog
2) Belajar menjadi ibu kepada anak yang bersekolah (anak start sekolah laaa)
3) Belajar jadi rajin membuat kek (melalui blog kengkawan)
Yang selanjutnya, tak boleh nak ingat laa..

21) 5 Many people to tag as you wish:-

Takpelah..tak payahlah nak tag org lain sebab tag ni pun dah lama terperap..lagipun kat blog2 lain, rasanya ramai dah kena tag ni..

Harap Azman@Kreuger berpuas hati dengan jawapan2 yang akak berikan ni.. Kalau nak tag akak lagi, tunggulah sebulan dua lagi..Janganlah rancak sangat mengetag akak ehh.. Takut tak dpt nak disiapkan..








Kali ni Intan dapat tag yang sama dari orang yang berlainan.. Mcmmane nak buat ekk? Fikir punya fikir, nampaknya kenalah Intan buat dua tag tu secara berasingan.. Intan buat tag dari Zanie dulu la sbb dapat dari Zanie dulu ..


Dibuat oleh: antownholic.blogspot.com, reskitrianto.blogspot.com, bashrie.blogspot.com,juzzyouandme.blogspot.com, sweethoney, sofiaroxy, darleeluv, a gift fRoM hEaRt, a gift from azza, sejenak bersamaku, cherita dapur, Was Will Always Me, Riezanie2u.blogspot.com, ibu-ayah-xtvt.blogspot.com


Ni arahan nya…

Copy gambar kat atas tu and post kat blog korang
Teruskan mencari mangsa seramai 5 org..(nak lebih pun takpe)
Setelah mengenalpasti mangsa yg sesuai, sila tinggalkan pesanan di blog mereka
Lastly, jgn lupe tempek url korang sebelah url ibu-ayah-xtvt.blogspot.com tuh...

Ok Zanie, Intan dah siapkan keje ni dan pasni Intan nak tujukan pulak pada teman-teman tersayang:



Tag berikutnya iaitu tag yg sama dari Mama Anis


[antown-ramadhan[1].jpg]


Dibuat oleh: antownholic.blogspot.com, reskitrianto.blogspot.com, bashrie.blogspot.com,juzzyouandme.blogspot.com, sweethoney, sofiaroxy, darleeluv, a gift fRoM hEaRt, a gift from azza, sejenak bersamaku, iurf, cikgujue, Katak Ayu, Mama Anis, ibu-ayah-xtvt.blogspot.com

Ni arahan nya…(arahan yg sama dgn yg di atas tu) Copy gambar kat atas tu and post kat blog korang Teruskan mencari mangsa seramai 5 org..(nak lebih pun takpe) Setelah mengenalpasti mangsa yg sesuai, sila tinggalkan pesanan di blog mereka Lastly, jgn lupe tempek url masing2 sebelah url Intan tu..

Ok, skrg Intan nak pass kepada teman-teman tersayang:

1) Kreuger@War IRC2
2) Nur@Cetusan Rasa
3)
Azza@Sedetik Hati
4) Eiba Lives
5)
Unaaa@bebel-bebel

SELAMAT MENCARI TEMAN SELANJUTNYA DAN SEMOGA RAMADHAN INI MEMBAWA KEBERKATAN BUAT TEMAN-TEMAN SEISI KELUARGA..



Sweet Poem

Terima Kasih Liana sebab bagi sweet poem ni kat akak.. Sukanya rasa sebab dah lama tak dapat poem-poem macam ni..




We need friends for many reasons, all throughout the season.We need friends to comfort us when we are sad, and to have fun with us when we are glad.We need friends to give us good advice.We need someone we can count on, and treat us nice.We need friends to remember us once we have passed, sharing memories that will always last.

Seterusnya, Intan nak kongsi sweet poem ni dengan:

1) Kak Izan@Tersirat Dan Tersurat
2) Azza@Sedetik Hati
3) Elleya@Lovely Cakes
4) Kak Jun@Yummylicious
5) Kak Noreen@Home Cooking

Newer Posts Older Posts Home

Read The Quran