Khasiat tempe terbukti dapat membantu menormalkan kadar kolestrol dalam darah. Kandungan gizinya mampu bersaing dengan sumber protein yang berasal dari bahan makanan lain seperti daging, telur dan ikan. Dengan kalorinya yang relatif rendah, 149 kal per 100 gram, tempe membantu pengamal diet rendah kalori. Dengan kandungan karbohidratnya sebanyak 12.7 gram pula, tempe sangat sesuai untuk digunakan bagi para penderita diabetes kerana ia tidak mengandungi gula. Beberapa kajian juga menyatakan bahawa masyarakat yang biasa mengambil tempe jarang terkena penyakit saluran pencernaan kerana kerana kandungan seratnya (diety fiber) mencapai 7.2 gram per 100 gram. Tempe termasuk antara makanan yang mengandungi vitamin B kompleks, di antaranya vitamin B-12 yang berfungsi untuk pembentukan butir darah merah.

2 comments:

Tempe juga ada 4 kali ganda kandungan protiennya berbanding kacang soya itu sendiri. Saya sendiri memang suka makan tempe. Siapa kata perlu modal banyak untuk makanan berkhasiat.

November 2, 2007 at 11:36 AM  

Betul tu...RM1 je dah boleh dapat 5 keping tempe

November 2, 2007 at 1:47 PM  

Newer Post Older Post Home

Read The Quran