Get your ideal body weight today with the latest product from Copycat Package WorldWellness Network - RxLite!
RxLite is the latest innovation formulated by Malaysia's famous Medical doctor & Cancer Survivor, namely Dato Dr. Noordin Darus. He who is an expert on diet & a Wellness Guru, once used to be a coach to National athletes is a former Director Of Medical Counsellor for Malaysian’s Majlis Sukan Negara (Malaysia Sport Counsel). He is well known in Malaysia as 'Doktor Sukan' or Sport Doctor. He also famous with his Slimming programs specifically his 'Slim For Life' which is a popular program and was followed by various institutions, firms and many agencies. He frequently appeared on TV in the Malaysia's Morning Show program 'Let's exercise' on RTM1 every morning around 8am in the 80s. Now, with the existing expertise, he has created a formulation of Rx-Lite for every person who aspires to lose weight & the ideal body shape in a way that is healthy . It contains active ingredients that helps you burn fat naturally and lose your excess weight.

Common Questions ask:
1. How does it taste?
Unlike other slimming drinks, RxLite have a taste of a real cocoa and no preservatives. If you want to make a comparison, the taste and texture is almost the same as Milo, only less sweet.

2. How do I prepare it?
RxLite comes in the form of sachets, so you only need to stir in 150 ml (small cup) hot water or cool (if cool, use RxLite Shaker comes with every purchase of a RxLite Copycat Package). RxLite can also be mixed with milk, soy milk and also can be made fruit 'milk shakes' such as bananas & strawberries.

3. How it works?
RxLite contains the main ingredients namely Carcinia Cambogia, L-Carnitine - two ingredients that have been scientifically proven to help burn fat.
*In Malaysia community, Carcinia Cambogia is well known as 'Asam Keping' that is used as flavors in Laksa, one of favourite cuisine in Malaysia & Singapore alike.
A new study suggests that Carcinia cambogia extract, known for its weight-loss effects, also can reduce the damage that occurs in ulcerative colitis. Inflammatory bowel disease (IBD) and ulcerative colitis are thought to result from a disrupted mucosal immune response. These conditions are characterized by oxidative stress and up-regulation of pro-inflammatory substances. In past studies, garcinia cambogia extract has attracted interest due to its ability to protect the gastrointestinal tract.
*L-Carnitine is a nutrient that helps the body turn fat into energy. It is produced by the body in the liver and kidneys and stored in the skeletal muscles, heart, brain, and sperm. Usually, the body can make all the carnitine it needs. Some people, however, may be deficient in carnitine because their bodies cannot make enough carnitine or transport it into tissues so it can be used. Some other conditions, such as angina or intermittent claudication, can also cause insufficient carnitine in the body, as can some medications. It increases the use of fat as an energy source by transporting fatty acids into the mitochondria, where they are ‘burned’ to release energy for body functions. It also act as anti Oxydant. L-carnitine is found naturally in avocados, breast milk, dairy products, red meats (namely lamb and beef), and tempeh (fermented soybean product). A deficiency of L-Carnitine can cause muscle fatigue, cramps, or low blood-sugar levels. Normally for athlete, when they go for vacation or oversea trip and stop exercising for a couple of days, they will easily put on weight. What they will do is that they will take L-Carnitine suppliment to burn the fatty build-up to make them ready for the next game or tournament. This is what sport doctor like Dr. Noordin will prescribe for them. They know best how much to prescribe and what type of suppliment to give them.
In addition, Dr. Noordin processed with Rx-Water as medium that makes it produced Aura. He mixed it with original Cocoa (Flavoids) which is anti Cancer substance 3 times more powerful than tea. By taking Rx-Lite before breakfast & lunch at noon, it will give you extra energy and curb hunger. 2 main ingredients will first act was to burn excess fat from your body and your body will feel lighter side without a fatal impression. Instead, you feel energized and full. But even so, Dr. Noordin suggested that we subtract 'portion' of carbohydrates such as rice (which is our staples) while taking Rx-Lite therapy. Instead, add 'portion' of our side dishes including protein such as fish, meat, vegetables & fruits to replace the taken portion of our rice, noodles or bread. Carbohydrate rich foods is the main contributor to fat build up in our body. You will be able to feel the different and likely get the ideal body weight that you always wanted.

4. What is the necessary measure?
For those who want to reduce weight, you are advised to take at least 2x daily and maximum 3x a day. Replace breakfast, midday and evening by drinking your RxLite. If you can not bear hunger, drinking 500ml of cleaned and living Aura water such as RxWater, Rx17 water or fruits. Follow the diet method that Dr. Noordin taught at his 'Slim For Life' programs which is
  • Breakfast like a Pauper
  • Lunch like a King
  • Dinner like a Queen
  • Supper? Its a no no
5. Who should not take RxLite?
RxLite is not appropriate for:
  1. Children under 12 years old
  2. Pregnant mother
  3. Those who have a history of convulsion or Fit
  4. Those who have chronic heart problems

  5. Mothers who breastfeed are not encouraged to take RxLite although L-Carnitine content is not much and harmful. This is because every individual has different rate of reactions. For most mothers who breastfeed, the chemical content will not get to the milk, but there are cases in which the body fails to percolate mother and easy to absorb into the milk



























Kecapi berat badan ideal anda hari ini dengan produk terbaru Pakej Copycat WorldWellness - RxLite!


RxLite mengandungi bahan-bahan aktif semulajadi yang membantu anda membakar lemak dan menghilangkan berat badan berlebihan.

Soalan-soalan lazim:

1. Bagaimana rasanya?
Tidak seperti minuman pelangsingan yang lain, RxLite mempunyai rasa koko semulajadi dan tanpa pengawet. Kalau hendak dibuat perbandingan, rasa dan teksturnya tidak ubah seperti Milo kurang manis.

2. Bagaimana cara penyediaannya?
RxLite datang dalam bentuk sachet pracampur, jadi anda hanya perlu bancuh ke dalam 150 ml (cawan kecil) air panas atau sejuk (jika sejuk, gunakan RxLite Shaker yang datang percuma dengan setiap pembelian Pakej Copycat RxLite).RxLite juga boleh dibancuh bersama susu, soya malah boleh dibuat "shake" buah-buahan seperti pisang untuk rasa yang lebih mengenyangkan.

3. Bagaimana ia berfungsi?
RxLite mengandungi bahan-bahan utama iaitu Carcinoga Cambogia, L-Carnitine - dua bahan yang telah terbukti secara saintifik membantu membakar lemak. Selain itu, ia diproses dengan medium Rx-Water yang menjadikannya berAura. Ia diadun dengan Koko asli (Flavoids) yang bersifat anti kanser melebihi teh. Dengan mengambil Rx-Lite sebelum sarapan & makan tengah hari, ia akan memberikan anda tenaga extra serta rasa kenyang yang asli. 2 bahan utama tadi akan mula bertindak membakar lemak berlebihan dari badan anda dan anda akan rasa badan lebih ringan tanpa ada kesan sampingan yang merbahaya. Sebaliknya anda rasa bertenaga dan sihat. Namun pun begitu, Dr. Noordin menyarankan agar kita mengurangkan 'portion' pengambilan karbohidrat seperti nasi semasa mengamalkan Rx-Lite. Sebaliknya, menambahkan 'portion' lauk-pauk kita termasuk sayur & buah-buahan. Anda akan dapat rasakan perbezaannya serta berpeluang mendapat berat badan yang ideal.

4. Berapakah sukatan yang diperlukan?
Bagi mereka yang ingin mengurangkan berat badan, adalah dinasihatkan anda mengambil minima 2x sehari dan maksima 3x sehari. Gantikan sarapan, makan tengah hari dan minum petang anda dengan RxLite. Jika tidak tahan lapar, minum sebotol air bersih dan menyihatkan seperti RxWater atau ambil buah-buahan.

5. Siapa yang tidak boleh mengambil RxLite?
RxLite tidak sesuai bagi
  • kanak-kanak di bawah 12 tahun,
  • ibu mengandung,
  • mereka yang mempunyai sejarah sawan
  • mereka yang mempunyai masalah jantung yang kronik
  • Ibu yang menyusu tidak digalakkan mengambil RxLite walaupun kandungan L-Carnitine tidak banyak sehingga memudaratkan. Ini kerana setiap individu mempunyai tahap penapisan yang berbeza-beza. Bagi kebanyakan ibu menyusu, kandungan kimia tidak akan sampai ke susunya, tetapi terdapat kes-kes di mana badan ibu gagal menapis dan mudah menyerap ke dalam susu.



6. Bera
pakah harganya?
Harga runcit bagi satu pakej dengan 2 kotak x 30 sachet (60 sachet - cukup sebulan) adalah RM 250 (Semenanjung) dan RM 260 (Sabah & Sarawak) tidak termasuk caj penghantaran.Tetapi anda boleh mendapat lagi diskaun istimewa dengan menjadi ahli bersama WorldWellness!Hanya bayar RM 10.00 untuk keahlian dan anda layak membeli Pakej Copycat RxLite dengan harga RM 200 (WM) dan RM 210 (EM)
s
ahaja.



Untuk keterangan lanjut, sila hubungi : Shahrul Fitri/Sabreena (016-7673789/0167616521 atau 07-2369789, Taman Bukit Indah) atau emailkan ke rx_lite4slim@yahoo.com

Salam Aidiladha

Selamat Hari Raya Aidiladha utk semua..

Kepada sesiapa yg melakukan ibadah Qurban, semoga ibadah anda semua diterima Allah dan mendapat pahala yg berlipat kali ganda.. Amiin..

Kepada yg belum berkesempatan melakukan ibadah Qurban( termasuk Intan), mudah2an kesempatan kita akan menyusul tahun hadapan atau tahun2 berikutnya.. sebelum kita dijemput pulang.. Insya Allah.. Amiin..

http://youdee12.files.wordpress.com/2008/12/selamat-hari-raya-aidil-adha.jpg

Jalan-jalan Cari Kawan Lama


Alhamdulillah, bertemu lagi kita di arena blogging.. Berkurun lama rasanya tak menjengah ke blog sendiri.. Apalagi, ke blog teman2.. Tak taulah, penyakit apa yg melekat sampai rasa malas betul nak bukak blog.. Tapi disebabkan teman2 lama, ku gagahkan juga diri ini utk mencoretkan kenangan di sini..

Alhamdulillah, weekend lepas Intan dan keluarga berkesempatan ke Kuala Lumpur. Sebenarnya my hubby ada urusan kat sana.. Tapi disebabkan cuti sekolah dah bermula, so cuti kami lama sikit kat sana.. Selain dari urusan hubby, Intan mengambil kesempatan utk mencari dan bertemu dengan kawan2 lama..

Mula2 sampai sana, kami tak terus ke rumah mertua.. Tapi, kami singgah di rumah kawan lama masa belajar dulu, Midah. Sampai rumah dia dah lewat malam.. So, kami pun tidur kat rumah dia.. Esoknya baru berangkat ke rumah mertua di Ampang. Hampir 8 tahun tak jumpa Midah. So, banyaklah cerita2 lama yg keluar.. Sampaikan ada barang penting tertinggal kat rumah Midah. Nampaknya trip ke KL akan datang, kena singgah rumah Midah lagi sbb nak ambil barang yg tertinggal tu.. Thanks Midah sbb sudi terima kedatangan kami sekeluarga.. Tumpang tidur dan tumpang makan.. Semoga persahabatan kita akan terus berkekalan hingga kita dijemput pulang nanti.. Amiin..

Sebelum berangkat pulang ke JB, kami singgah ke menara Telekom. Sebenarnya kat sana, Intan ramai kawan2 lama.. Kawan2 lama ofismate. Berjanji dgn best friend dulu kat Plaza Pantai, makan2 dan minum. Kemudian, ke nursery Telekom nak tgk anak2 dia.. Dulu, last jumpa Haiza dia masih single.. Tup tup skrg, dah ada 2 org anak.. Haiza ni dulu sama2 lapor diri masuk keje dgn Intan kat Telekom dulu.. Tahun 2001. Pastu kami sama2 cari rumah sewa dan akhirnya duduk serumah. Banyak kenangan pahit dan manis dgn Haiza ni. Maklumlah, masa tu kami sama2 pertama kali bergelar perantau di bandaraya Kuala Lumpur.. Tak tau lagi mcmmana kehidupan di KL ni..

Seronok betul dpt jumpa kawan2 lama.. Naik ke ofis.. Mula2 malu dan tak nak naik. Tapi setelah dipujuk-rayu oleh Haiza, akhirnya Intan gagahkan diri naik ke ofis jumpa kawan2 lama. Terharu betul rasa hati tgk mereka.. Betapa setianya mereka semua dgn Telekom. Cuma Intan je yg tak setia..hehehe.. Masing2 terperanjat tgk Intan tiba2 muncul dalam ofis tu.. Borak punya borak, lupa nak snap gambar dgn mereka dlm ofis.. Tapi, kat luar sempat juga bergambar dgn bbrp org kakak2, Kak Mah, Kak Watie, Kak Zan dan Kak Ida.. Alhamdulillah, gembira betul dpt jumpa mereka semua..


Oh ya, terima kasih Haiza atas cenderahati Haiza tu.. Cantik.. Lupa pulak nak snap gambar hadiah dari Haiza tu.. Bolehlah guna utk hari raya ni..

Insya Allah, kita jumpa lagi di lain kesempatan pulak.. Semoga silaturahim antara kita semua akan terus berkekalan hingga ke akhir hayat.. Dan semoga kalian semua akan berbahagia bersama keluarga tersayang.. Amiin.. Kerja rajin2 ya..!!

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Aidilfitri 2009@Syawal 1430

Salam Aidilfitri utk semua teman2.. Setelah sekian lama Intan menyepi dari dunia blogging.. Baru hari ini Intan terpanggil utk masukkan sikit gambar raya dlm blog yg semakin Intan sendiri lupakan.. Mungkin ramai juga yg telah lupakan Intan ni.. Sesiapa yang masih ingat Intan, Alhamdulillah...terima kasih banyak2..










































Gambar2 di atas adalah pada 1 dan 2 Syawal waktu Intan pulang ke kampung sebelah abah Intan di Seri Menanti, Muar, Johor.. Ramai saudara-mara yg pulang ke kampung tapi masih ramai juga yg tak dapat bersama.. Ada yang datang petang raya dan ada juga yg datang esoknya.. Alhamdulillah, yg dah lama tak jumpa, dapat juga bersua dan berkumpul pada hari raya..


Salam lebaran untuk semua.. Maaf Zahir dan Batin dari Intan sekeluarga..


Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Ilmu yang Intan dapat dari email seorang teman.. Terima kasih Alin krn berkongsi ilmu..


Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :

* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam mas jid sebelum azan lagi."

Kala Jengking Neraka

Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.

Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?" Huraisy pun menjawab : "Aku mahu mencari lima orang.

Pertama : orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua : orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga : orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat : orang yang bercakap tentang dunia di dalam mas jid...
Kelima : orang yang suka minum arak."

Simpanlah baik2 amanat ini dan sebagai peringatan kita setiap hari. Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yang lain semoga menjadi pedoman hidup hingga keakhir hayat , Insya'Allah.

Alangkah berbahagianya anda semua yang mempunyai anak lelaki dan dididik pula melaungkan azan di mas jid2 maupun disurau2..Amin. Wasallam. Semoga Allah merahmati kita semua dan mengampuni segala dosa2 kita yang lalu dan hari ini. Azan adalah dakwah yang paling utama sekali kerana ianya mengajak kita membuat kebaikan dan mengingati Allah swt. Secara tidak sedar kita sentiasa didakwah sebanyak 5 X sehari. Cubalah hayati setiap perkataan dan jawablah seperti yang disarankan. Bagi orang yang melaungkan azan pula jika dia berniat untuk seluruh alam (spt yang disarankan oleh Allah kepada Nabi Ibrahim alaihisallam) muazin itu akan mendapat pahala umat islam seluruh alam yang bersolat pada hari itu. begitulah kelebihannya yang Allah beri. Wassallam.

ADAB MENDENGAR AZAN

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui.Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut' .

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan kerana banyak fadhilatnya . Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kitasedang dicabut.

"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah. .." semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin.. Amin.. Amin Yarobbala'lamin.."


Suami isteri itu hidup tenteram mula-mula. Meskipun melarat, mereka taat kepada perintah Tuhan. Segala yang dilarang Allah dihindari, dan ibadah mereka tekun sekali. Si suami adalah seorg alim yang bertaqwa dan tawakkal.

Tapi sudah beberap lama isterinya mengeluh terhadap kemiskinan yang tidak habis-habisnya itu. Ia memaksa suaminya agar mencari jalan keluar. Ia membayangkan alangkah senangnya hidup jika segala-galanya serba cukup.

Pada suatu ketika, lelaki alim itu berangkat menuju ke kota, mahu mencari pekerjaan. Di tengah perjalanan ia melihat sebatang pohon besar yang sedang kerumuni orang. Ia mendekat. Ternyata org2 itu sedang memuja-muja pohon yang konon keramat dan bersakti itu. Banyak juga kaum wanita serta pedagang yang meminta-minta agar suami mereka setia atau dagangnya laris.

"Ini syirik!" fikir lelaki yang alim tadi. "Ini harus dibanteras habis. Masyarakat tidak boleh dibiarkan menyembah serta meminta selain kepada Allah."

Maka pulanglah dia berburu. Isterinya hairan, mengapa secepat itu suaminya kembali. Lebih hairan lagi waktu dilihatnya si suami mengambil sebilah kapak yang diasahnya tajam. Lantas lelaki alim tadi bergegas keluar. Isterinya bertanya, tapi ia tidak menjawab. Segera dinaiki keldainya, lalu dipecutnya cepat-cepat menuju ke pohon itu.

Sebelum sampai ditempat pohon itu berdiri, tiba2 melompat sesusuk tubuh tinggi besar dan hitam. Dia adalah iblis yang menyerupai manusia.

"Hai, mahu ke mana kamu?" tanya si iblis.

Org alim tersebut menjawab, "Saya mahu menuju ke pohon yg disembah2 org bagaikan menyembah Allah. Saya sudah berjanji kepada Allah akan menebang roboh pohon syirik itu."

"Kamukan tidak ada apa2 hubungan dgn pohon itu. Yg penting kamu tidak ikut-ikutan syirik seperti mereka. Sudah, pulang saja." kata si iblis.

"Tidak boleh, kemungkaran harus dibanteras," jawab si alim bersikap keras.

"Berhenti, jangan teruskan!" bentak iblis marah.

"Akan saya teruskan!" jawab si alim..

Kerana masing2 tegang pada pendirian, akhirnya terjadilah perkelahian antara org alim tadi dgn iblis. Kalau melihat perbezaan badannya, seharusnya org alim itu dgn mudah boleh dibinasakan. Sebab iblis begitu besar tinggi, sedangkan si alim kecil kerempeng. Namun ternyata iblis telah tiga kali dipukul rubuh hingga babak belur. Iblis menyerah kalah, meminta-minta ampun. Kemudian dgn menahan kesakitan ia berdiri dan berkata, "Tuan, maafkanlah kekasaran saya. Saya tak akan berani lagi menggangu Tuan. Sekarang, pulanglah. Saya berjanji, setiap pagi, apabila Tuan selesai mengerjakan sembahyang Subuh, di bawah tikar sembahyang Tuan saya sediakan wang emas empat dinar. Pulang saja berburu, jangan teruskan niat Tuan dulu itu."

Mendengar janji iblis dengan wang emas empat dinar itu, lunturlah kekerasan tekad si alim. Ia teringat isterinya yang hidup bercukupan. Ia ingat betapa isterinya mengomel saban hari kerana wang belanja yang kurang. Setiap pagi 4 dinar, dalam sebulan saja bererti dia akan menjadi orang kaya.

Mengingatkan desakan-desakan isterinya itu maka pulanglah dia. Patah niatnya semula hendak membanteras kemungkaran.

Demikianlah, semenjak pagi itu isterinya tidak pernah marah lagi. Hari pertama, ketika si alim selesai sembahyang, dibukanya tikar sembahyangnya. Betul di situ tergolek empat benda berkilat, 4 dinar wang emas. Dia meloncat riang, dan isterinya memeluknya dengan mesra.

Begitu juga hari kedua. 4 dinar emas. Ketika pada hari ketiga, matahari mulai terbit dan dia membuka tikar sembahyangnya, msih didapatinya wang itu. Tapi pada hari ke empat, dia mulai kecewa. Di bawah tikar sembahyangnya tidak ada apa2 lagi kecuali tikar pandan yang rapuh. Isterinya mulai marah kerana wang yang kelmarin sudah dihabiskan sama sekali.

Si alim dengan lesu menjawab, "Jangan khuatir, esok pagi barangkali kita bakal mendapat 8 dinar sekaligus."

Keesokan harinya, suami isteri itu bangun pagi2. Selesai sembahyang dibukanya tikar sejadahnya, kosong.

"Kurang ajar. Penipu," teriak si isteri. "Ambil kapak, tebanglah pohon itu."

"Ya, memang dia telah menipuku. Akan aku habiskan pohon itu semuanya hingga ke ranting dan daun-daunnya." sahut si alim itu.

Maka segera dia mengeluarkan keldainya. Sambil menenteng kapak yg tajam ia memacu tunggangannya menuju ke arah pohon syirik itu. Di tengah jalan, iblis yang berbadan tinggi besar tersebut sudah menghalang. Kakinya mengangkang seraya matanya menyorot tajam. "Mahu ke mana kamu?" herdiknya

"Mahu menebang pohon." jawab si alim dengan gagah berani.

"Berhenti, jgn lanjutkan."

"Bagaimanapun juga tidak boleh, sebelum pohon itu tumbang."

Maka terjadilah kembali pengumulan yang seru. Masing2 menunjukkan kelincahannya. Tapi kali ini bukan iblis yang kalah. Si alim tadi terkulai, tubuh dan kepalanya penuh luka2. Dalam kesakitannya, si alim bertanya hairan "Dengan kekuatan apa engkau dapat mengalahkan saya, padahal dulu engkau tidak berdaya sama sekali?"

Iblis itu dengan angkuh menjawab "Tentu saja kau dulu boleh menang, kerana waktu itu engkau keluar dari rumah utk Allah, demi Allah. Andaikata ku kumpulkan seluruh belantaraku buat menyerangmu sekalipun, aku takkan mampu mengalahkan mu. Sekarang kamu keluar dari rumah hanya kerana tidak ada wang di bawah tikar sejadahmu. Maka biar pun kau keluarkan seluruh kebolehanmu, tidak mungkin kamu mampu menjatuhkan aku. Pulang saja. Kalau tidak, kupatahkan nanti batang lehermu biar mampus."

Mendengar penjelasan iblis itu si alim termangu-mangu. Ia merasa bersalah, dan niatnya memang sudah tidak ikhlas kerana Allah lagi. Dengan terhuyung-hayang ia pulang ke rumahnya. Dibatalkan niat semula hendak menebang pohon sumber kesyirikan itu.

Ia sedar bahawa perjuangannya yg sekarang adalah tanpa keikhlasan kerana Allah dan ia sedar perjuangan semacam itu takkan menghasilkan apa2 selain kesia-siaan yang berlanjutan. Sebab tujuannya hanyalah harta benda, padahal mengatas namakan Tuhan dan agama. Bukankah bererti ia menyalahgunakan agama untuk kepentingan hawa nafsu semata?


Bercuti Sekejab

Salam semua.. Apa khabar kawan2? Harap semuanya sihat di samping orang-orang tersayang.. Lama betul Intan tak mengupdate blog ni.. Ada je halangannya..

Intan cuma nak bagitau semua kawan2 yg singgah sini, buat masa ni Intan bercuti sekejab dari dunia blogging ni.. Insya Allah, satu hari nanti Intan akan aktif berblogging seperti dulu..

Tapi, kawan2 masih boleh tinggalkan sebarang pesanan kat 'shout mix' sebelah tu. Insya Allah, Intan akan baca dan reply..

Semoga bertemu lagi..


goodbye.jpg Good Bye image by pearlette21

Tag dari Iema

Tag dari Iema, dah lama juga Intan dapat...tapi tak sempat2 nak buat.. Al-maklumlah, sibuk dicampur dengan malas.. hehehe.. Minggu lepas pulak, pc rosak.. Tak hidup langsung.. Sorry ya Iema, lambat jawab... Tapi, berusaha juga utk jawab.. Harap Iema berpuas hati..


NAMA-NAMA TIMANGAN ANDA:

Sebenarnya INTAN ni adalah nama timangan sejak kecik lagi..sejak usia 6 bulan..mula2 panggil lain, tapi mcm tak serasi..asyik nangis je..so, org tua2 kata suruh tukar nama panggilan..ada yg suggestkan nama INTAN..melekatlah nama INTAN sampai skrg.. sedara-mara ramai yg tak tau nama betul Intan..kalau sebut nama betul, semua tertanya2..siapa tu??? hehehe.. lebih glamour dgn nama Intan.. Tapi member2 sekolah dan member2 ITM, panggil nama lain pulak..ada nama panggilan lain iaitu SAB.. aduuhh, sebenarnya Intan tak berapa suka dgn nama tu.. Tapi nak buat mcm mane kan..SAB tu adalah sebahagian dari nama betul Intan.. terpaksa terima seadanya..


ANDA SEORANG YANG :

Tak banyak cakap.. tapi kalau dah lama kenal, kadang2 terasa terlebih cakap pulak.. Cepat panas sebenarnya.. lebih2 lagi kalau hadapi perangai anak2 yg macam2 ni.. kadang2 terasa layak gak lawan singa atau harimau.. hehehe.. Sensitif, hati cepat terusik.. Mudah menangis.. kalau dah sedih sangat, menangis tak ingat dunia.. Sedar2 mata dah bengkak.. emmm, cukup tak nak tau pasal kak Intan ni Iema? ok la ya, nak tau lebih2..datang je ke JB!!


INSAN TERISTIMEWA?? DESCRIBE APA YANG MEMBUATKAN DIA TERLALU ISTIMEWA DIMATA ANDA

Dah tentu mama&abah Intan.. Kerana tanpa mereka, tak akan wujud Intan di dunia ni.. Terlalu besar pengorbanan mereka.. Takkan dapat Intan membalasnya.. Mr hubby pun insan istimewa juga.. Banyak berkorban demi Intan dan anak2.. Terima kasih yg tak terhingga untuk insan2 istimewa ni..


LAGU KESUKAAN ANDA:

Susah nak sebut tajuk2 lagu..banyak yg Intan suka.. Tapi lebih terasa tenang kalau dgr lagu2 lama Fauziah Latif dan Siti Nurhaliza.. Dua artis M'sia yg Intan minat dari dulu hingga skrg.. Oh iya, lagi sorang Ziana Zain.. suka juga dgr lagu2 Ziana..


MAKANAN KESUKAAN ANDA??

Mee bandung hasil buatan mama Intan.. aduuhhh, rindu laa kat mee bandung mama. Dah lama tak makan nii.. Rojak petis pun suka juga.. Apam balik pun suka.. Alahai, kalau bab makan... Semua suka lahh...


WARNA KESUKAAN ANDA :

Biru, coklat, hijau.. kalau baju, suka biru&coklat.. kalau blog, suka coklat&hijau.. hehehe


SIKAP YANG MEMBUATKAN ANDA STRESS:

Bila kita cakap, buat tak tau jek..pastu tanya balik.. padahal kita dah cakap byk kali...aduussss, tension betullll!!!


TIGA BENDA YANG MESTI ADA DALAM BEG ANDA:

1) Beg duit - dlm tu ada IC, lesen driving & semestinya sedikit duit..
2) handphone
3) pampers - wajib bekal ke mana2 pun


KALI TERAKHIR ANDA MENANGIS DAN KENAPA??

Tak ingat laa...sebab selalu menangis.. hehehe..


TAG 6 RAKAN ANDA:

emmmm...tak jadi lah nak tag sesiapa sbb rasanya ramai yg dah jawab tag ni... Nampaknya homework utk akak dah selesai ya Iema.. Harap2 lepas ni, takde homework lagi ya..sebab akak ni malas sikit bab2 buat homework..byk juga hutang homework yg belum langsai sebenarnya ni.. hehehe.. Harap2 kepada teman2 yg Intan berhutang tu, dapatlah memaafkan kelemahan diri Intan ni ya..



Cuti Sekolah Lepas..

Sebenarnya ini semua cerita lama...Dah bbrp minggu yang lepas. Masa cuti sekolah. Balik JB, ingatkan nak update terus..tapi pc pulak buat hal.. Tak nak hidup langsung.. Gambar2 ni, kenalah dijadikan pekasam dulu sebelum di tunjukkan pada khalayak ramai.. hehehe..


Minggu kedua cuti sekolah, Intan dan keluarga pergi KL sebab ada 3 jemputan kahwin kat sana. Rumah pertama kami pergi ialah rumah mak saudara hubby.. kat Subang Jaya.. Kami cuma dapat hadirkan diri pada majlis pernikahan aje. Sebab majlis persandingan di adakan pada hari esoknya. Tapi petang tu kami sekeluarga nak pergi Kuala Kubu Baru utk majlis persandingan sepupu Intan pula..












Hari Ahad (7hb Jun), kami sibuk di rumah Pokda Intan di Kuala Kubu Baru.. Kami menginap di rumah penginapan di IKBN Kuala Kubu Baru.. Majlis ini melibat 2 beradik. Rahimi (abang) dan adiknya Alang.. Ramai saudara-mara yang datang.. Sebab tu kami kena tidur di tempat penginapan yang di sediakan oleh Pokda Intan..





















Dalam pukul 2.30ptg, kami berangkat pulang ke Ampang sebab ada 1 lagi majlis kenduri kahwin yang kami mesti pergi.. Tapi sampai Ampang dah petang..dah pukul 5.30ptg. Sebab sebelum tu dah sesat kat Sungai Buloh.. Camne entah, nak kuar Sungai Buloh, tapi terkeluar kat Hospital Sungai Buloh..Sabar ajelah.. Anak2 semua dah letih termasuk ayah dan ibu anak2.. Jadi, kami balik rumah mertua dulu.. Malam, lepas solat Maghrib...baru kami ke rumah makcik hubby yg rumahnya tak berapa jauh dgn rumah mertua.. Alhamdulillah, masih dapat merasa nasi minyak pengantin walaupun datang dah malam dan ahli2 kat rumah tu semua keletihan termasuk pengantin. Tapi waktu kami datang tu, pengantin tengah sibuk buka hadiah..
Dan kami tak dpt ambik gambar pengantin sebab pengantin pakai baju biasa aje..

Selamat Pengantin Baru buat semua sepupu2 kami.. Semoga rumahtangga yang dibina bahagia dan berkekalan hingga ke akhir hayat.. Amiin..

Esoknya, hari Isnin kami balik ke Johor. Tapi singgah rumah emak abah Intan kat Muar.. Emak abah Intan baru buat rumah di kampung.. Mereka lebih suka duduk di kampung skrg berbanding di JB.. Kat kampung boleh bercucuk tanam.. Tak macam kat rumah teres di JB ni.. Lagipun kat kampung ramai sedara-mara.. Rumah dekat2.. Hari Selasa (9 Jun), baru kami pulang ke teratak buruk kami di JB.. Alhamdulillah, selamat perjalanan pergi dan balik..


"Dah banyak ketul aku makan cucur ni... tapi satu ekor udang pon aku tak nampak".

Penjual cucur udang rasa bengang tahap maksima apabila disindir begitu...dia pun selinsingkan lengan baju dan berkata dengan selambanya..."ooooo...cucur udang aku takde udang korang bising... tu, orang yg jual cucur badak tapi takde badak... korang tak bising pulak"

Laa, camne skrg ni...kalau ada badak, sapelah yg nak makan? besar mane pulak cucur badak tu? hehehe

Anak-anakku..

Hai kawan-kawan.. Apa khabar semua? Semoga semuanya sihat, riang dan gembira di samping orang-orang tersayang..

Sekarang, Intan dah jarang2 meng update blog ni.. Emm, mesti ramai member2 kat luar sana dah bosan datang sini.. Takde cerita terbaru atau kek terbaru.. hehehe.. Malas betul nak update ni..

Kali ni Intan nak masukkan gambar Shahir yang sedang asyik makan nutella.. Sekali tgk, makkk ooii muka dia.. Hilang comel nya.. hehehe..













Masa nak snap gambar Shahir, Shafiq pulak sibuk menangis kuat2. Nak tau kenapa? Dia menangis sebab dia nak pegang camera. Dia nak ambil gambar Shahir.. Aduuuhh, macam lah kuat sgt tangan tu pegang camera.. Kalau jatuh, sape nak jawab nak ooii..

Alaaa, cedihnya tgk muka dia.. ciannyaaa!!!


Kek Coklat Ben10 lagikk..

Alhamdulillah, ini adalah kali ketiga membuat kek coklat yang dihiasi dgn karektor kartun yg digemari anak2 zaman skrg, Ben10.

Kali ini Intan mendapat order dari Kak Ida yang tinggal di Mutiara Rini. Kak Ida ni takde blog tapi dia rajin jalan ke blog2. Kak Ida kenal Intan pun sebab dia lompat dari blog ke blog sehinggalah sampai ke blog Intan ni. Kebetulan, anak Kak Ida pun suka Ben10. So, Kak Ida buat surprise utk besday anaknya..

Semoga Kak Ida dan anaknya berpuas hati dengan kek Ben10 ni.. Inilah hasil terbaik yang dapat Intan hasilkan buat masa ni..


Kak Ida datang ke rumah Intan utk ambil kek. Lepas tu, Intan bawa Kak Ida ke rumah Sis Lin. Sebab Kak Ida pun suka singgah ke blog Lin. Kebetulan rumah Intan dah dekat sangat dengan rumah Lin. So, Intan ajak Kak Ida mengenali Lin dengan lebih dekat lagi. Nak tau citer dari Lin, silalah ke umah Lin ya..

Happy Birthday Mak..

Hari ini 14hb Mei, merupakan ulangtahun kelahiran ibu mertua Intan.

Alhamdulillah, dapat juga Intan buatkan sedikit cup cake untuk hidangan di hari ulangtahun mak. Kebetulan adik ipar Intan yang bercuti ke Singapore dan JB, nak balik ke Ampang semalam.. Jadi, tengah malam tu Intan siapkan cup cake utk mak.. Pagi esoknya (13 Mei), adik ipar nak berangkat ke Ampang..

Alhamdulillah, dah terima sms dari mak bgtau mak dah dapat cup cake tu dan mak suka sangat...

Semoga mak dipanjangkan umur, ditambahkan rezeki, tercapai segala hajat dihati, sentiasa sihat dan bahagia di dalam redha Illahi.. dan semoga cepat dapat tunaikan Haji. Amiin..



Ada lebihan cup cake yang telah di deco, Intan beri kat jiran sikit.. Sebenarnya nak pulangkan pinggan jiran. Dah lama sangat pinggan tu tak dipulangkan.. So, adalah rezeki mereka nak merasa cup cake coklat moist ni..




Terima kasih tak terhingga utk Kak Siti sayang sebab bagi tunjuk ajar utk buat coklat moist cup cake ni.. Tak sangka, akhirnya berjaya buat cup cake coklat moist.. Alhamdulillah, menjadi cup cake ni.. Mula2 takut juga tak menjadi sebab pernah buat kek coklat moist tak menjadi. Tapi, berkat tunjuk ajar Kak Siti... Alhamdulillah, menjadi juga akhirnya... Terima kasih banyak2 Kak Siti.. Sayangggggggg Kak Siti..


Kad Dari Nur

Terima kasih tak terhingga buat Nur di atas ingatan.. Terlambat atau cepat tak jadi masalah...

***********************************************************


Happy Belated B'day- Kak Intan Sabreena
Buat teman Nur.... Kak Intan ...

Selamat Hari Lahir... maaf ye terlambat nak ucap.. Almaklumlah terlalu sibuk dengan kerja..

Semoga Allah merahmati akak sekeluarga dan semua impian akak termakbul.. Aminnn



glitter graphics

Syurga Di Telapak Kaki Ibu

Selamat Hari Ibu

Selamat Hari Ibu untuk semua ibu2 yang menjadi teman blogger Intan dan kepada sesiapa jua yang bergelar ibu yang sudi singgah ke blog Intan..

Istimewa untuk ibu Intan sendiri yang Intan panggil 'mama' dan juga ibu mertua Intan yang Intan panggil 'emak'... Tanpa mama, tiadalah Intan di dunia ini.. dan tiada juga kebahagiaan seperti yang Intan kecapi sekarang ini.. Jasa dan pengorbanan mama dan emak, tak mungkin dapat Intan balas.. Terima kasih di atas segalanya...

Semoga kita semua menjadi ibu yang terbaik.. Bahagia bersama suami dan anak2 di dunia dan akhirat. Tercapai segala apa yang dihajati.. Amiin..

Bersama ini, nak tempek sekali kad hari ibu yang Intan dapat dari Kak Ina KL. Terima kasih banyak2 kak sebab ingat juga nak bagi kat saya kad ni walaupun saya jarang2 singgah umah akak. Muahhhh... Thank you so muchhh...



Surprise !!!

Hihihi..gempak je tajuk kat atas tu.. Tapi, memang betul pun..ada surprise utk Intan sempena birthday Intan yang lepas.. Siang hari tu, hubby keje..So, malam masa dia balik keje barulah sempat pegi makan2 kat luar.. Tak pergi jauh pun, cuma ke Jusco Bukit Indah je. Lagipun jam dah pukul 9.30 malam.. Terus tuju ke tempat yang dia janjikan.. Kenny Rogers Roasters. Tapi, yang sedihnya banyak makanan dah habis.. Jadi, cuma dapat separuh daripada apa yang kami inginkan.. Takpelah, janji niat murni hubby terlaksana juga..






















Itup
un kami makan tak habis, sebab anak kedua Intan (Shafiq) demam panas.. Panasnya naik mendadak.. Jadi, makanan tu semua kami tapau je.. Makan kat rumah..











Ok, suprisenya ial
ah rupa2nya hubby ada belikan Intan something. Ingatkan dah takde hadiah lagi. Maklumlah, umur semakin meningkat...hadiah dah tak penting lagi.. Bagi setengah orang, memang la benda2 ni takdelah apa sgt. Tapi bagi Intan, barang2 pemberian hubby ni terlalu bererti utk Intan.. Menaikkan lagi semangat Intan nak buat kek.. Insya Allah..



Sebenarnya malam t
u, sepatutnya ada 2 surprise..hihihi.. Tapi, disebabkan surprise yang kedua tu datang time kitorang kat Jusco..jadi, surprise yang kedua tu Intan dapat pagi esoknya.. Sebelum pukul 7.00 pagi dah dapat surprise kedua ni..












Nak tau apa dia? Alhamdulillah, walaupun Intan tak buat kek utk besday sendiri..Tapi, still dapat cup cake pemberian dari Kak Long.. Terima kasih banyak Kak Long atas ingatan ikhlas Kak Long tu.. Sayang nak makan.. Cup cake tu adalah hasil kerja tangan Kak Eyna..
Sedap..


Happy Birthday To Me

Happy Birthday to me..happy birthday to me..happy birthday to me..happy birthday to me....

Mula2 tu rasa macam malas nak kecoh2 kat sini, tapi dah terlanjur ramai yg tau..so, keluarkan cerita pasal birthday tuan punya blog ni.. hihihi..

Pada tarikh yg sama (28hb April), 33 tahun yang lalu, lahirlah seorang puteri.. Dan puteri itu sekarang menjadi tuan punya blog ni..

Ok lah, sebenarnya nak gantung beberapa kad yang Intan dapat dari teman2 di luar sana.. Ada yang beri email, ada yang bagi ecard, ada yang telefon, ada juga yang sms..ek eh, ada juga yang nak beri kejutan.. Semua itu adalah teman2 yang Intan kenal hanya di dunia internet.. Tak taulah, macam mana mereka semua boleh tau tentang tarikh keramat bagi diri Intan ni.. Terima kasih tak terhingga untuk semuanya.. Terima kasih kerna mendoakan diri Intan ni..

Kad dari Kak Long;

1.gif

Terima kasih Kak Long..


Dan beberapa lagi ecard yang Intan dapat dari teman2 internet..Terima kasih di atas semuanya..




  • Birthday Cupcake from Mariena R to Intan EddieMariena R
  • Birthday Cake from Enrique_ E to Intan EddieEnrique_ E




    • Birthday Graphic #25Birthday Graphic #11


    • MyHotComments.com
Semoga amalan akan bertambah setanding dengan usia yang semakin tua.. Amiin..


Newer Posts Older Posts Home

Read The Quran