Donut

@upin01Sebenarnya donut ni Intan buat bbrp hari yg lepas. Tapi tak sempat2 nak masukkan kat sini.. Buat banyak juga. Tapi yg banyak2 tu tak sempat di snap. Anak2 laju je makan donut. Tu pun Intan bising2 suruh tinggalkan sikit utk ambik gambar.. hehe..dashat sungguh kann. Anak nak makan pun, bising2 sbb tak dpt ambik gambar donut lagi..

Resepi Intan jumpa kat banyak blog..Tapi, lepas tgk
Kak Jun punya..tu yg bersemangat nak buat ikut resepi ni. Dah 3 kali buat donut ikut resepi ni.. @ipin02


Donut


3 1/2 sudu teh yis
1/4 cawan air suam
1 1/2 cawan susu segar(intan guna susu cair)
1/2 cawan gula
1 sudu teh garam
2 biji telur
1/3 cawan shortening/butter
5 cawan tepung(intan guna lebih 5 cawan)
minyak secukupnya

Cara-cara:

Masukkan yis kedalam air suam. Biar 5 min. Bila berbuih, masukkan susu, gula, garam, telur, shortening & 2 cawan tepung. Gaul sebati. Masukkan lagi tepung sikit2 & uli hingga tak lekat kat tangan. Cover n rehatkan biar naik 2 kali ganda. Buat bentuk donut. Tutup & rehatkan lagi selama 30min. Goreng hingga keemasan & hias ikut suka.


6 comments:

cantik,gebu jer nmpk donut tu..nnt bole la rasa..

December 18, 2008 at 9:25 AM  

re kak ct:

hehe..terima kasih..tu pun buat saiz tak sama..ada besar,ada kecik..belum pro lagi..hehe

December 18, 2008 at 11:57 AM  

mmg sedap donut intan tu..walaupun lin mkn dh mlm,tp masih lembut jgk...klu lin mmg suke donut kenit2 gitu...keh3,skli ngap je...nnti nk cuba la...

December 18, 2008 at 12:52 PM  

hhhhmmmm, donat ni, ma'nyuuuuus nampaknya...., ku copas ya resepnya...., salam dari indonesia

December 18, 2008 at 3:32 PM  

intan,

k zan pun baru ingat nak buat donat, bila tengok intan buat...rasa bersemangat juga ni... sedapnya bila makan panas2 kan. ank2 pun apa lagi laju je makan..

December 18, 2008 at 10:01 PM  

Hey just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren't loading properly.
I'm not sure why but I think its a linking issue.
I've tried it in two different web browsers and both show the same results.



Have a look at my site - article writing basics - 3 basic tips in writing good web articles

September 8, 2014 at 2:21 AM  

Newer Post Older Post Home

Read The Quran