Nasi Tetap Baik Untuk Badan

Pakar diet selalu menyarankan untuk mengurangkan pangambilan makanan berkarbohidrat tinggi terutamanya nasi sekiranya mahu menurunkan berat badan. Walau bagaimanapun, punca utama tenaga iaitu sebanyak 60% hingga 70% masih datang daripada nasi. Secara purata, 100gram beras mengandungi 300 hingga 350 kalori. Manakala,kalori yang diperlukan oleh seorang dewasa ialah 2004 kalori, iaitu hampir sama dengan tiga hingga enam mangkuk nasi. Dalam hidangan biasa, seseorang perlukan satu hingga dua mangkuk nasi yang akan membekalkan tenaga sehari untuk badan dan ini adalah baik untuk kesihatan kita.


Sumber dipetik daripada majalah RAPI Mei 05

2 comments:

Salam kak intan.

Ape menu kite hari ni?
Tadek ke resepi yang best best untuk dipelajari oleh kengkawan ni?

Salam ceria untuk akak intan sekeluarga.

Kreuger®

June 12, 2008 at 8:30 AM  

Salam Intan..

Suka tgk changes kat blog nie, menarik sangat..

Intan sibuk ke, anak sihat?

Hari2 kalau makan nasi jemu gak kan

June 12, 2008 at 1:03 PM  

Newer Post Older Post Home

Read The Quran